Pengikut

Sabtu, 19 September 2009

sambutan raya


alhamdulillah, hari ini dapat dimulakan dengan solat subuh seawal waktu walaupun tak dapat pi surau. Bangun pagi ni tak payah bersahur, sebab hari ini hari raya. Yang paling seronok beraya ialah mohamad naquib, putara bongsuku. Dia dapat melaksanakan puasa selama 29 hari tanpa gagal. Dan dalam bulan ramadhan lalu juga dia mengerjakan solat sunat terawih dan turut mendengar tazkirah secara tetap. harapan aku moga-moga perangai ini akan diteruskan sampai dewasa.

pagi ini dimulakan dengan bersembahyang sunat aidifitri di Surau Taman Nesa. Ramai juga jemaah yang hadir. Kira penuh la surau. Biasanya surau tu lapang aja kat belakang... Moga-moga sikap ini berterusan sampai bila-bila. Kekuatan orang Islam adalah pada kesatuan fikiran. Kesatuan fikiran akan lahir jika kita istiqamah dengan solat Jemaah. Pada waktu ini akan wujud persefahaman dan para jemaah boleh bertukar fikiran, belajar agama dan seterusnya mempunyai kekuatan untuk berhadapan dengan perkara yang tidak baik dalam masyarakat.

Selepas solat tadi, terus bawa anak-anak serta kak bakyah dan Wani ke kubur AbahLeh. Diam-tak diam dah 9 bulan abah Leh kembali menemui Allah. Moga rohnya tenang di sisi Allah, diletakkan disisi orang beriman dan beramal saleh. Ramai juga orang kat kubur tadi. Keadaan ini berbeza dengan zaman aku kecik-kecik dulu. Memang tobat lahum tak pi kubur... Sebab.. he he kubur adalah satu tempat yang menyeramkan... Eeee... takut. Tapi sekarang dah ok. Bebudak pun tak takut lagi pi kubur. Khurafat yang ditinggalkan oleh orang dewasa dulu dan beransur hilang. Sekarang orang pi kubur siap ada yang posing lagi. Tak percaya... nanti aku upload gambar.

Balik dari Selama, singgah kubur ayahanda aku yang telah kembali menemui Allah sepuluh tahun yang lalu. Moga ayahanda aku diletakkan di sisi orang yang beriman. Satu sifat ayah aku ni ialah dia tegas dan orangnya cukup sabar. Seingat aku, tahap ksabarannya cukup tinggi. Menurut doktor yang merawatnya, barah hati yang dihidapinya adalah pakai stage 4. Bengkak pada hatinya sebesar 13 cm menunjukkan dia telah menderita sakit selama 30 tahun... Dan selama 30 tahun dia tidak pernah mengeluh sakit. Yang dia tahu ialah bekerja untuk membesar dan menyekolahkan anak-anaknya. Hasilnya, kami semua boleh dikatakan berjaya dalam hidup dan jadi anak-anak yang baik jugalah... he he.

Tapi, kehebatannya terserlahbila pada stage akhir hayatnya. Dalam keadaan yang sangat sakit, dia tak pernah mengadu sakit. Seingat aku, sewaktu aku drive balik dari Taiping ke rumah, dia suruh berhenti sekejap sbb dia nak muntah. Yang dia tanya maghrib dah masuk ke belum. Aku jawab sekejab lagi.Lepas tu dia tak kata apa dah... Diam sampailah dia meninggal. Cuma pada malam tu, dia mengadu sakit 3 kali.

Kalau kitalah yang sakit, jaja sana, jaja sini. mengauh sana, mengauh sini. Inilah kita, tahap kesabaran kita sangat rendah....


OOO... lari jauh lak dari tajuk posting... Habis ziarah kubur, balik rumah mak... Salam dan cium mak. bebudak, syok tadah duit raya. Orang tua, habis duit bagi duit raya. Junpa lagi dalam masa terdekat.

Selamat ari raya, minal aidil wal faizin.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

selamat hari raya pakcik..sedih baca cerita pasal tokwan ni..x tau la pulak tokwan dah lama kena cancer hati ni....

permai berkata...

selamat hari raya kembali. Raya baik baik. Tok Wn memang seorang yang amat perahsia. Dia tak suka masalahnya diketahui anak-anak kerana takut anak tak boleh concentrate belajar. Acik ingat pernah bawa dia ke hospital Taiping tahun 1983, kerana dia pernah sakit. Tapi lepas tu dioa tak mau pergi lagi

Ekyn berkata...

sedih laa baca cerita pasal arwah tok wan..(tiba2 jer air mata menitis)huhu..btul ckp pakcik...waktu otw balik dr taiping tokwan suh berhenti skjp nk muntah.time tuh shiqin pun ade gak dlm keta tu.rupanya dh lama yer arwah tokwan sakit..xtahu lah pulak..hmm..