Pengikut

Jumaat, 6 Mac 2009

lawatan MB Halal


dah selesai: sebelum ke ceramah umum
sentiasa dekat di hati rakyat
hebat mb ni

antara jemaah yang kusyuk mendengar kuliah sedang memberi kuliah maghrib

Pada 4 Mac lalu, MB Perak yang halal, yang dipilih oleh rakyat telah melakukan lawatan ke Selama. Program beliau di Selama cukup padat. Pada sebelah pagi berada di Kubu Gajah, petangnya di Batu Kurau, selepas Solat Maghrib di Surau At Taqwa beliau telah memberikan Kuliah Magrib. Kehadiran malam itu sungguh ramai. Penuh surau dekat rumah kami ni. Kira-kira 500 orang muslimin dan muslimat hadir untuk mendengar kulaih maghrib beliau. Sebelum itu, beliau telah mengimamkan solat magrib. sayu rasanya hati, inilah kali pertama sembahyang yang diimamkan oleh seorang MB.

Beliau telah menyentuh beberapa ayat dari surah al Mulk dalam kuliahnya. Aduh, betapa banyaknya perkara yang kita tidak tahu, tapi si Nizar ni berjaya meyakinkan kita bahawa Allah telah menggariskan panduan bernegara mengikut akhlak Islam. Kesimpulannya, beliau berpesan ada empat perkara yang kita mesti bersama Rasulullah, iaitu aqidah, syariat, diin dan perjuangan.

Selesai kuliah, beliau bergegas ke Tebing Tinggi untuk satu lagi majlis. Dan akhirnya belia ke Darul Taklim, sebuah sekolah agama milik Pas di Bagan Baru untuk ceramah umum.

0 ulasan: